UUSI ALKU – ALOITUSMITAT JA TAVOITTEET

Nyt se on ihan virallista – minun elämäntaparemonttini. Aloitusmitat ja kehonkoostumusmittaus on tehty. Laitan itseni likoon ja kylmästi jaan kaiken kiloista lähtien tänne blogiin teille lukijoille. Uskon, että tämä tuo sopivaa painetta tekemiseeni, vaikka kaikki on kuitenkin minusta itsestä ja omista haluistani kiinni. Toivon omalla tarinallani tsemppaavani ja motivoivani jotakuta, joka on samankaltaisessa tilanteessa kanssani.

Olen ollut herkuitta jo viime viikon “heräämisestäni” todellisuteen saakka. Voit lukea siitä lisää täältä. Minusta se on mennyt hyvin, koska mielessäni on selkeä tavoite, jota en halua pilata turhanpäiväisellä mässäilyllä, niinpä en ole sitä tehnyt. Liikunta vaikuttaa painonpudotukseen ja sen ylläpitoon vain noin 20 % ja loput 80 % on se tärkein juttu eli mitä minä laitan suustani alas. Alla on kehonkoostumusmittaukseni tulokset. Tavoitteeni on saada rasvaprosenttia tippumaan reilulla kymmenellä prosentilla ja laskin, että se onnistuu pudottamalla kymmenen kiloa rasvamassaa. Silti jäisin WHO:n määritelmän mukaan vielä ylipainon puolelle, mutta olisin tyytyväinen. Nyt olen jo lihavien puolella!

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Luustolihasmassaani saan olla jokseenkin tyytyväinen, sillä kaikki osa-alueet ovat helposti normaalialueen sisällä ja kokonaisuus on jopa hitusen normaalialuetta ylempänä eli minulla on lihastta enemmän kuin keskimääräisellä ikäiselläni naisella. Lihasmassaa siis löytyy ja jo se lisää energiankulutustani. Energiankulutukseni levossa on 1696 kcal ja kokonaisenergiankulutukseni on 3052 kcal vuorokaudessa eli mihinkään paastolle en ole alkamassa.

SAMSUNG CSC

Tavoite on pitää yllä saavutettu lihasmassa ja polttaa rasvaa! Rasvaa kertyy minulla eniten vyötärölle. Riski verisuonitauteihin ja aikuistyypin diabetekseen kasvaa huomattavasti, kun vyötärönympärys naisilla ylittää 88 cm. Minulla se on tällä hetkellä 94 cm. Todella herättävää, vaikka olenhan tiennyt peilistä katsoessani, että mahani ei sovi vartalooni! Riski on kohonnut, kun vyötärönymärys ylittää naisilla 80 cm. Tavoitteeni on siis päästä alle 80 cm vyötäröön. Tavoitetta riittää. Tavoitteeni takaraja on vuoden 2018 huhtikuun viimeinen päivä.

Uskon, että asettamallani tahdilla saan muutoksesta pysyvää. Kaiken maailman dieettejä olen kokeillut ja joka kerta kilot ovat hiipineet takaisin dieetin loputtua. Tunnen ihmisiä, jotka ovat onnistuneet dieeteillään ja saaneet pidettyä yllä saavuttamiaan tuloksia ja se on todella hienoa! Enemmän tunnen ihmisiä, joilla paino on pompsahtanut dieetin loputtua vielä korkeampiin lukemiin, kuin se oli ennen dieettiä. Minä kuulun tähän ryhmään.

SAMSUNG CSC

Nyt en siis ole millään dieetillä. Aion vain kiivetä korkealle vuorelle. Ennen kuin pääsen korkealle vuorelle, minun on kiivettävä yli monen matalamman vuoren.

Tavoitteeni päästä ensimmäiselle matalalle vuorelle on vuoden 2017 joulukuun viimeinen päivä, -3 kg nykyisestä painostani. 42 päivää aikaa taivaltaa, 71,5 grammaa vuorokaudessa. Tiedän, että välillä askel saattaa livetä ja saatan pudota hieman alaspäin, mutta kiipeämistä on vain jatkettava, jos vuoren huipun aikoo saavuttaa. On oltava periksiantamaton, vaikka vastoinkäymisiä ja haasteita varmasti tulee.

Haasteita tulee heti tulevana viikonloppuna, kun lähden viikoksi lomalle Espanjan aurinkoon. Ei parane pysähtyä jokaiselle jäätelökioskille ja ravintolassa pitää hieman miettiä, mitä aikoo tilata. Onneksi asutaan siskojen luona eli aamu- ja iltapalat väsätään ainakin itse. Omista valinnoista kaikki on kiinni. Myös terveellisesti voi herkutella. Aion silti sallia itselleni muutaman rehellisen herkun loman aikana. Postaan loman jälkeen siitä, kuinka tehdä parempia valintoja myös lomaillessa.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Mitä aion tehdä, että olen joulukuun lopussa ensimmäisen -3 kg vuoren huipulla:

  • Jatkan samaan malliin, kuin “heräämiseni” jälkeen eli en herkuttele ja napostele mitään turhaa. Napostelu ei tee myöskään hyvää suolistolle, eikä hampaille.
  • Syön riittävän määrän kasviksia, hedelmiä, marjoja ja vihanneksia päivässä monipuolisesti. Noin 500 g – 800 g on mielestäni riittävä määrä. Lisäksi käytössäni on FitLinen Basics.
  • Huolehdin, että jokaisella aterialla on rasvoja, proteiineja ja hiilihydraatteja. Vaikka kyseessä olisi pelkkä välipala, siitä on löydyttävä kaikkea kolmea tasapuolisesti. Näin yritän pitää mieliteot kurissa.
  • Vaikka rakastankin aivan jäätävästi voimatreenejä (!!!), keskityn enemmän rasvanpolttotreeneihin ja kestävyyskunnon kehittämiseen, unohtamatta kuitenkaan lisäpainoja. Sykkeet ylös ja nainen hengästymään siis!

Mitä luulet, kiipeänkö näillä eväillä ensimmäiselle matalammalle vuorelle?

Tilannekatsauksia, ruokapäiväkirjaa ja treenivinkkejä tulossa tulevilla viikoilla. Blogista löydät myös minun facebook- ja instagramtilin, joita päivitän hieman useammin kuin blogia. Pysy kuulolla ja ota seurantaan, jos kiinnostaa!

Ihanaa maanantai-iltaa!

 

Kuvat: Elina Väänänen / Edit: by me

 

Advertisements

5 Comments Add yours

  1. Sallamari says:

    Tuolla päättäväisyydellä takuulla onnistut tavoitteessasi!! Tsemppiä!! 💪🏼💪🏼👍🏻👍🏻😀😀

    Liked by 1 person

    1. Kiitos Sallamari!❤ Tarkoitus on onnistua ja vielä pysyvästi!☺💪

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s