KEHITTYMINEN TAPAHTUU EPÄMUKAVUUSALUEELLA

Mitä olen oppinut viimeisen vuoden aikana, kun olen käynyt kuntosalilla on se, että aina ei tarvitse tehdä verenmaku suussa. Ei todellakaan. On silti hyvä hengästyä, mutta pohjalla on oltava peruskunto.

Minulla peruskunto tulee arkiliikunnasta. Pyöräilen tai kävelen töihin ja kuntosalille, töissä kävelen ympäri myymälää pitkin päivää ja nostelen maalipurkkeja ja kylpyhuonekalustelaatikoita. Kaupassa käydessäni valitsen ostoskorin kärryn sijasta ja autoa ei ajeta ensimmäiseen parkkiin oven viereen. Valitsen portaat hissin sijasta. Mielen hyvinvoinnin takia saatan lähteä kävelylle metsäpoluille. Pientä, lempeää liikettä. En ajattele näitä liikuntasuorituksina,  mutta näistä muodostuu peruskuntoni.

Mistä tulee sinun peruskunto? Voisitko tehdä parempia valintoja kuntoasi ajatellen jossain asiassa? Mikä se voisi olla sinun kohdallasi? Mieti ja ala toteuttaa sitä!

Teen myös lenkkejä sekä treenejä salilla lisäpainoilla ja kehon omalla painolla, joissa hengästyn ja hikoilen. Siis hikoilen ihan jäätävästi – toimiva aineenvaihdunta! Mutta tiedätte mitä tarkoitan. En vedä itseäni ihan piippuun ja hapoille ihan joka kerta. Näillä treeneillä ylläpidän nykyistä kuntoani ja tavoitteena on myös nostaa kestävyyskuntoa tämän tyyppisillä harjoituksilla. Minun treeneissä on lähes aina battereita. Yksi batteri sisältää kaksi tai kolme liikettä, jotka teen kaikki yhteen putkeen kuntopiirimäisesti ja sen jälkeen pidän pienen tauon. Yhtä batteria teen yleensä kolme kierrosta. Sitten siirryn seuraavaan batteriin. Battereita treeneissäni on yleensä 3-4. Suosittelen kokeilemaan tällaista treeniä. Hengästyttää.

Vasta näiden jälkeen tulee voimatreenit ja emomit painoilla. Näistä treeneistä nautin ja kärsin eniten. Aina ei naurata ja välillä vedän se kuuluisa verenmaku suussa. Silti nämä ovat lemppareitani, mutta jäävät nyt hieman vähemmälle “vuorikiipeilyn” vuoksi, josta kerron täällä. En minä näistä silti kokonaan luopua aio! Emomeita eli every minute on the minute -harjoituksia voi myös tehdä kehonpainolla. Kiinnostaisiko sinua tällainen treeni, jos jaan ohjelman lähitulevaisuudessa?

Epämukavuusalue

Enemmän epämukavuusaluettani ovat siis treenit, joissa tarvitaan kestävyyttä ja hengästyttää voimakkaasti. Kehittyminen tapahtuu epämukavuusalueella, siksi meidän pitäisi hypätä epämukavuusalueelle aina, kun tilaisuus koittaa. Tämä lause pätee lähes kaikessa, mitä teet. Jos et mene koskaan epämukavuusalueelle, et myöskään voi odottaa, että kehitystä tapahtuisi. Teimme pienen throwbackin vuoden taakse tällä viikolla personal trainer-tunnillani. Tein ylävartalo + vatsat -treenin, joka on ollut ensimmäisessä treeniohjelmassani tasan vuosi sitten. Viimeksi olen tehnyt tämän treenin kevättalvella. On hauskaa huomata, että kehitystä on tullut siitä, mistä aloitin.

Jaan muutaman liikkeen treenistäni alla, voit ottaa näistä otteita omaan treeniisi tai lämmittelyyn. Sovella oman kuntotasosi mukaan.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

  • Box-kävely 3 x 5 toistoa. Vuosi sitten tein näitä lämmittelyliikkeitä taustalla näkyvän step-laudan päältä ja joka kierroksella joduin pitää puolessa välissä tauon ja ravistella käsiä. Nyt tein jo ihan oikealta boxilta. Tarkoitus on kävellä lankku-asennosta käsillä mahdollisimman lähelle boxia. Polttelee mukavasti olkapäitä, ojentajia ja keskivartaloa.

SAMSUNG CSC

  • Rantatuolipito 3 x 45-60 sekuntia. Vuosi sitten tein näitä jalat maassa ryhti lysyssä. En tosiaankaan jaksanut pitää jalkoja ilmassa. Sekin tuntui jo pahalta, kun niitä piti nostella vuorotellen.

SAMSUNG CSC

  • Pystypunnerrus käsipainoilla 3 x 8 + 8 kg. Ilman vauhtia! Meinasin jatkuvasti ottaa vauhtia, kun olin jo niin tottunut thrustereihin vauhdin kanssa. Ensimmäisen kierroksen tein 7 kg:n painoilla, mutta oli liian kevyttä. Siirryin 8 kg painoihin. Tämä on kaikista hupaisin kohta omasta mielestäni, sillä aloitin nämä vuosi sitten 3 kg:n painoilla! Siis kolme kiloa molempiin käsiin! Todettava on, että vuodessa kehittyy ja jostain se on aloitettava. Olin tehnyt vain kehonpainotreenejä kotona ja vasta aloittelin lisäpainoilla, niin aivan ymmärrettävää, vai mitä?

SAMSUNG CSC

  • Kierrot vatsoille kahvakuulalla 3 x 20 toistoa 12 kg:n kuulalla, jalat ilmassa. Vuosi sitten tein näitä 8 kg:n kahvakuulalla ja jalat olivat maassa.

Muita tehokkaita liikepareja battereihin ovat esimerkiksi burpee ja köysihakkaukset, kahvakuulaheilautus ja rengasvedot sekä box-hyppy -tai askellus ja penkkipunnerrus. Lista on loputon, haasta itsesi ja kokeile!

Kivoja treenihetkiä!

 

Kuvat: Elina Väänänen / Edit: by me

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s