Hyvän olon avaimet OSA 1

Miten saada kokonaisvaltaisesti hyvä olo ja miten ylläpitää sitä?

Nykyään jokaisella on stressiä vähemmän tai enemmän jostain asiasta, arki saattaa olla kiireistä ja vapaa-aika juoksee kuin tiimalasin hiekka. Siinä rytäkässä pitäisi vielä voida hyvin ja ylläpitää hyvää oloa.

Tässä postaussarjan ensimmäisessä osassa jaan avaimet hyvään oloon. Tämä on pohjustusta osiolle kaksi.

Mielestäni tärkein asia on uni. Jos et nuku riittävästi, elät puoliteholla päivästä toiseen ja aina kaikki tuntuu vaikealta ja väsyttää. Jossain vaiheessa polttoaine voi loppua kokonaan. Uni on niin tärkeää! Pidä huoli, että nukut yössä 8 h tai sen määrän, jonka olet todennut itsellesi riittävän. Minulle 8 h on optimaalinen määrä ja sen jälkeen herään tyytyväisenä uuteen päivään.

Tiedätkö oman optimaalisen unimääräsi? Riittääkö sinulle keskimääräinen 7-9 h yöuni? Onko olosi aamulla palautunut, kun heräät? Onko unesi katkonaista vai nukutko sikeästi aamuun saakka?

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta nukkua aamulla edes kello seitsemään saakka, niin nipistä illasta ja ole ajoissa pedissä. Älä ota puhelinta sänkyyn tai katso elokuvaa silmät ristissä puoleenyöhön saakka, jos tiedät, että aamulla on aikainen herätys. Kröhöm, muistutus myös itselle! Arvosta itseäsi ja omaa oloasi sen verran, että teet iltatoimet ajoissa, rauhoitut esimerkiksi lukemalla ja nukut raikkaassa makuuhuoneessa ja puhtaissa lakanoissa, rauhoita makuuhuone nukkumiseen. Jos käytät herätyskelloa, aseta herätysääneksi ääni, josta saat hyvää mieltä heti herättyäsi.

SAMSUNG CSC

Toiseksi tärkeimmäksi asiaksi valitsen ravinnon. Tärkeysjärjestystä on vaikea valita, koska ravintoasiat vaikuttavat myös uneen. Kun sinulla on uniasiat kunnossa, teet automaattisesti parempia valintoja myös ravinnon suhteen, etkä sorru nopeisiin einesruokiin tai pikaruokaravintoloihin, vaan jaksat tehdä itse ravitsevaa ruokaa. Kun syöt monipuolisesti ja riittävästi puhdasta ruokaa, et napostele etkä syö kerralla liian isoja annoksia. Syö riittävän hitaasti, niin tunnet milloin alat täyttyä. Pureskele ruokaa 25-32 kertaa ennen kuin nielaiset sen, silloin sylki alkaa pilkkoa ruokaa jo suussa. Juo ateroiden välissä, älä aterian yhteydessä, koska nesteet laimentavat ruuansulatusentsyymejä vatsassa, eikä ruokasi pilkkoudu niin hyvin.

Syötkö 4-5 kertaa päivässä 3-4 tunnin välein? Ehtiikö sinulle tulla nälkä ateroiden välissä? Mitä syöt? Onko lautasellasi päivittäin laadukkaiden rasvojen ja proteiinien lisäksi 500-800 grammaa kasviksia, marjoja, vihanneksia ja hedelmiä monipuolisesti eri väreissä? Mielellään mahdollisimman puhtaina versioina eli luomuna tai kotimaisena. Juotko riittävästi vettä? Herkutteletko joskus? Toimiiko vatsasi? Tässä linkki erinomaiseen kakka-artikkeliin. Tämä ei ole vitsi, käy lukemassa nyt vaan!

Kun syöt riittävän monipuolisesti, tunnet sen olossasi. Kun syöt yksipuolisesti, tunnet myös sen olossasi. Jos syöt yksipuolisesti, mutta teet muutoksen parempaan, saatat päästä hyvässä olossasi levelille, jonka olemassa olosta et ole edes tiennyt  Mieti, miltä se voisi tuntua kun hyvällä ruualla saat itsellesi hyvän olon?

SAMSUNG CSC

Jos sinulla on uniasiat ja ravintoasiat kunnossa, siirrytään asiaan, joka tulee niiden jälkeen ja se on liikunta. Kun nukut riittävästi ja syöt monipuolisesti, sinulla on voimaa ja energiaa liikkeeseen. Keho tarvitsee liikettä pitkin päivää. Sinut on luotu liikkumaan, ei olemaan paikallaan.

Onko päivässäsi liikettä tasaisesti? Nouseeko syke? Hyötyliikutko aina, kun se on mahdollista? Hikoiletko ja hengästytkö?

Arkiliikunnasta tulisi muodostua kuntosi pohja, jota voit kohottaa voimatreeneillä ja sykkeennostotreeneillä muutaman kerran viikossa. Muuten voit liikkua peruskestävyysalueellasi ja näin ylläpitää nykyistä kuntoasi.

Älä unohda kehonhuoltoa. Se voi tuntua tylsältä, mutta tee siitä rutiini itsellesi. Ota aamuusi tai iltaasi tai vaikka treenin perään hetki, jolloin rentoudut ja venyttelet koko kropan läpi, teet kiertoja rangalle ja rullauksia isoimmille lihaksille. Se ei vie aikaasi montaa minuuttia, mutta tekee todella hyvää. Oikein oivallista olisi tehdä tämä rauhallisesti ennen nukkumaanmenoa. Suosittelen avaavia liikkeitä ja liikkuvuusharjotteita myös alkulämmön yhteyteen treenatessa, jos niitä ei muuten tule tehtyä.

Hyvään oloon kuuluu toki paljon muitakin asioita, kuin nämä kolme. Silti mielestäni nämä kolme asiaa ovat hyvän olon perusta ja niiden on oltava kunnossa, että voidaan siirtyä kehittämään muita osa-alueita. Onko nämä kolme asiaa sinulla tasapainossa? Ei huolta, ei minullakaan ollut vuosi sitten. Osiossa kaksi kerron, kuinka sain nämä kolme tasapainoon ja pääsin seuraavalle levelille kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissani.

SAMSUNG CSC

Tehtävä:

Jos sinulla repsottaa jokin näistä kolmesta tai vaikka kaikki, niin valitse yksi pieni asia, jolla alat viemään näitä tasapainoon. Esimerkiksi ravinnon kohdalla lisää jokaiseen ateriaan hieman värikkyyttä, jos sitä ei ole lautasellasi ollut tai liikunnan kohdalla tee kerran tai kahdesti viikossa lenkki ulkoilmassa. Mieti jokin pieni asia, joka sopii sinun päiviisi. Ota vain yksi asia kerralla, äläkä tee mitään liian radikaalia, jotta pysyt päätöksessäsi. Tarkoitus on tehdä valitsemastasi asiasta sinulle rutiini. Kun olet saanut yhden asian rutiiniksi, valitse sen jälkeen toinen, jota alat kehittää. Askel kerrallaan. ❤

Hyvinvointia sinulle!

xoxo

Advertisements

One Comment Add yours

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s