Motivaatio – liikunnan suorittaminen

Mainos: Color4Care

Siitä ei ole kovin pitkä aika, kun minä itsekin vielä suoritin liikuntaa. Toisinaan nautin siitä ja toisinaan se oli täyttä pakkopullaa, mutta ylipaino pakotti liikkumaan.

Muistelen aikoja, kun en ollut vielä ylipainoinen. Siis oikeasti en ollut! Vaikka silloin luulin niin ja olin todella kriittinen itseäni kohtaan. Nautin liikunnasta ja silloin harrastin todella paljon hyötyliikuntaa. Vaikka harrastan edelleen hyötyliikuntaa suhteellisen paljon, mutta kilometrimäärät päivässä eivät ole lähellekään samat kuin nelisen vuotta sitten. Kesällä pelattiin isolla porukalla biitsiä ja käytiin juoksemassa siskon kanssa. (Vink vink Jose, voisitteko muuttaa tänne? Ei voi tietää mitä saataisiin yhdessä aikaan nyt?) En ajatellut silloin, että olenko liikkunut tälle päivälle riittävästi vai tekisinkö vielä jonkun kotitreenin. Silloin liikuin jonkinlaisella automaatiolla ihan varmasti riittävästi joka päivä.

hummel

Miten sitten tapahtui?

Sitten tapahtui lihominen. Jonkinlainen passivoituminen. Ei se hetkessä tapahtanut, vaan muutamassa vuodessa. Liikunta ei tuntunut enää niin kivalta, se tuntui paljon raskaammalta. Hiki tuli todella nopeasti ja pienistä asioista. Stressitasot nousi, kun vaatteet eivät enää mahtuneet päälle ja vaakan lukema nousi. Pysyin siinä tilassa aika kauan. Jälkikäteen ajateltuna aivan liian kauan. Silloin liikunta muuttui suorittamiseksi. Läskien oli lähdettävä! Mutta eiväthän ne lähde, vaikka kuinka liikkuisit, jos syöt aivan liikaa energiaa ja vielä huonoa energiaa, liikaa sokeria ja rasvoja. Vaikka liikkuisit kuinka paljon! Nautin ystävien kanssa lenkkeilystä edelleen ja kahvakuulatunneista esimerkiksi, mutta kun menin lenkille itseni kanssa, en meinannut ymmärtää, ettei tämä aika-monta-voipaketillista-painavampi-kroppa jaksa enää tehdä samanlaisia lenkkejä kuin ennen. En nipistänyt syömisestä. Liikuntakerrat vain harvenivat harvenemistaan ja silloin harvoin kun sain jostain inspiraation ja liikuin, se tuntui todella pahalta, koska tein sen aivan liian lujaa. Sitten en enää liikkunut taas hetkeen. Anyone else? Kuulostaako tutulta, että aloitat aivan liian lujaa?

Miten pääsin takaisin säännöllisen liikunnan makuun?

Taidatte tietää jo vastauksen. Avainsana on ruokavalio. Ruokavalion avulla sain painoa hieman laskuun ja energiatasoja ylemmäs. Lenkkeily alkoi tuntua mukavalta ja niin myös kotitreenit. Hiki lensi, mutta nautin siitä! Laihduin. Sain energiaa ja hankin kuntosalijäsenyyden. Kävin säännöllisesti personal trainer -tunneillani ja tein treeniohjelmaa myös salilla. Jotain taas tapahui ja ruokavalio alkoi repsottaa. Kun ruokavalio alkoi repsottaa, liikunta alkoi repsottaa. Tuli taas kausi ilman liikuntaa.

Tällä hetkellä minulla on menossa pisin säännöllinen-liikunta-josta-nautin-kausi sitten kolmeen vuoteen. Tuntuu todella hyvältä! Se, mitä laitan suustani alas on todella tärkeässä roolissa omassa hyvinvoinnissani. Silloin kun maistuu huono ruoka, silloin ei maistu liikunta. Se on paha kierre, jota ei saa päästää alkuun, koska sitä on todella vaikea lopettaa. Edelleenkään en ole aivan tuossa moodissa, josta aluksi kerroin, vaan suunnittelen viikon liikunnat aina etukäteen, niin tiedän mitä minäkin päivänä teen ja milloin. Se on ollut minulle toimiva tapa. Jos en suunnittele, niin helposti keksin kaikkea muuta mukavaa tekemistä. Mikä on sinun tapasi liikkua? Suunnitteletko treenit etukäteen vai menetkö fiilispohjalla?

hummel 4

Fat Burn + Detox -verkkovalmennus on puolivälissä minun kohdallani. Kahdessa viikossa olen pudottanut -3,8 kg painoa. Tavoitetta kohti mennään. Tavoitteesta voit lukea lisää täältä. Olen ikionnellinen siitä, että olen mukana tässä valmennuksessa, koska ruokavalioni on kunnossa, niin liikunta on taattua!

Treenatessa myös varusteilla on väliä. On paljon mukavampi hölkätä, hyppiä boxille ja tehdä askelkyykkyä kengillä, jotka tuntuvat hyvältä jaloissa. Kuvien tennarit* ovat mukavan kevyet ja hengittävät treenatessa. Melkein kuin ei olisi kenkiä jalassa ollenkaan. Color4Caren värikkäisiin valikoimiin pääset tutustumaan tästä.

Olisi kiva kuulla, mikä motivoi sinua liikkeelle, nautitko liikunnasta vai oletko suorittaja?

*Tuote on arvioitu yhteistyössä yrityksen Color4Care kanssa.

 

 

Advertisements

2 Comments Add yours

  1. Josefiina says:

    Muuten hyvä mut ei Seinäjoki taia olla meiän paikka 😊 Tulkaa te tänne! 😄👌

    Liked by 1 person

    1. Jose, se ei oo Villen paikka. Mä voisin kyllä tulla👌😁

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s